Reklamácia pokazených telefónov a časté finty našich predajcov (1.časť)

Ako to už býva zvykom, za posledné roky sa aj v oblasti vybavovania reklamácií a záručných dôb nahromadili mnohé spôsoby, ako ukázať alebo sa aspoň snažiť ukázať spotrebiteľovi, že jeho reklamácia nemôže byť riadne a v jeho prospech ukončená. Pozrime sa bližšie na tie najčastejšie triky predajcov a zároveň si predstavíme, ako správne reklamovať zakúpený tovar, na ktorý sa nám stále viaže záruka.

Ako je to so zárukou na Slovensku

Záručná doba je tým základným kameňom tohto vzťahu, ktorý má chrániť spotrebiteľa a ním zakúpený tovar v prípade akejkoľvek vady (samozrejme vady, ktorá je spojená s výrobkom a nevznikla napríklad jeho poškodením zo strany spotrebiteľa). V Slovenskej republike platí v súčasnosti záručná doba 24 mesiacovna nové produkty a pri tých použitých je dané právo pre predajcu a kupujúceho dohodnúť si záručnú dobu, ktorá však nesmie byť kratšia ako 12 mesiacov. A tu narazíme na prvú používanú praktiku, predajcovia často uvádzajú na používaných mobilných telefónoch záručnú dobu 6 mesiacov. Dokonca na internetových bazárových portáloch, ktoré obsahujú tisíce inzerátov sa bežne môžete stretnúť s tým, ako inzerujúci bazár predáva použité mobilné telefóny a bez najmenšieho zaváhania presviedča svoje okolie, že záručná doba je iba 6 mesiacov.

Ak si takýto telefón kúpite, získavate napriek inzerátu a tvrdeniu predajcu vždy minimálne už uvedenú záruku 12 mesiacov a to aj v prípade, že je v inzeráte uvedená kratšia doba. Práve minimálnu dobu 12 mesiacov predajca nevie skrátiť, pretože je daná zákonom. Otázka však stojí, prečo u takého predajcu nakupovať, keď už pri takomto základom údaje a tak dôležitej informácií klame spotrebiteľa.

Záručný list a preĺžená záruka

Samotný záručný list, ktorý preukazuje a určuje dĺžku záruky je povinný predajca vydať vždy, ak o to kupujúci požiada. Inak postačuje doklad o kúpe. Čiže, ak vám predajca záručný list nedal, stačí na uplatnenie reklamácie a na určenie, do kedy sa na daný výrobok uplatňuje záruka, iba doklad o kúpe (pokladničný doklad alebo faktúra). Pozor treba dávať v situácii, že vám predajca sľubuje dlhšiu záruku, napríklad 3 roky. Vtedy je nutné, aby toto potvrdil písomne do záručného listu, v opačnom prípade (teda, ak to neurobí), uplatňuje sa záruka iba v dĺžke zákonom určených 2 rokov. Teda, ak predajca láka na kúpu tovaru práve dlhšou zárukou, nezabudnite si preveriť, či vám ju do záručného listu potvrdil.

S predĺženou zárukou nad hranicu dva roky sa spája zároveň právo predajcu určiť podmienky na uplatnenie tejto nadštandardnej reklamácie. V praxi sa teda môže stať, že sa vám tovar pokazí po jeho používaní dva a pol roka a záruka je na obdobie troch rokov. Ak však predajca stanoví, že počas tohto obdobia medzi druhým a tretím rokom plynutia záručnej doby je pre jej uplatnenie nutné priniesť napríklad pôvodný obal, nemáte na výber a musíte túto podmienku splniť. Inak predajca nemá povinnosť dostáť svojho záväzku a poskytnúť záruku na obdobie presahujúce zákonom určených dvoch rokov.

Netreba sa ani báť v prípade, že vám príde z e-shopu tovar a faktúra bez záručného listu. Aj v tomto prípade je to v poriadku a samotný doklad o kúpe vás plne chráni pri riešení reklamácie a slúži ako doklad na preukázanie toho, že zakúpený mobilný telefón je stále v záruke. Pre tieto prípady platí rovnaká záručná doba, ako keď sa telefón kupuje v kamennej predajni.

Špecifické prípady

Špecifiká majú batérie do mobilných telefónov, kde treba počítať s nasledovným princípom uplatňovania záručnej doby. Záručná doba je v dĺžke 24 mesiacov a túto dobu nevie predajca skrátiť. Teda aj na batériu sa vzťahuje rovnaká dĺžka záručnej doby, avšak rozdiel nastáva pri uplatnení reklamácie. Reklamuje sa totiž vada a tá podľa judikatúry našich súdov znamená, že na veci neexistuje taká vlastnosť, ktorá sa u nej vzhľadom na druh a vek všeobecne predpokladá a v tomto dôsledku nie je možné vec používať, resp. jej používanie je podstatne znížené. Na druhej strane, za vadu nie je možné považovať takú vlastnosť, ktorá vyplýva z jej povahy a z jej životnosti. Typickým príkladom je batéria, ktorá má obmedzený čas použitia. Teda záručná doba ostáva zachovaná v dĺžke 24 mesiacov a počas tohto obdobia môže spotrebiteľ kedykoľvek batériu použiť, no iba počas doby, ktorá je technicky daná pre danú batériu, ako doba jej životnosti. O tom musí predajca kupujúceho informovať, zvyčajne tým, že odkazuje na technickú norma, ktorá to určuje. Ak tak neurobí, môže byť postihnutý aj pokutou za nesplnenie tejto informačnej povinnosti zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Toľko na úvod o dĺžke záruky a niektorých jej špecifikách. V druhom pokračovaní sa vrhneme na proces začatia a vybavovania reklamácie a povieme si, na aké pokusy pri vybavovaní reklamácie a triky predajcov netreba reagovať a nenaletieť im.